Veelgestelde vragen
Wij hebben geprobeerd om veel voorkomende vragen voor je te beantwoorden.
Carburateur schoonmaken omdat deze lekt bij de overloopslang?
De oorzaak is vaak dat er vuil boven het puntje van de vlotternaald zit. Haal de carburateur van het motorblok af. Draai de vlotterkamer onder de carburateur weg en haal de as uit de vlotter, nu kun je de vlotter verwijderen en kun je de vlotternaald er uithalen. Met remreiniger even goed schoonspuiten en dan goed droog blazen zodat al het vuil weg is. Nu draai je alles weer in omgekeerde volgorde in elkaar. Mocht je nou denken; dat lukt mij niet? Neem dan gerust contact met ons op via planning@westra-service.nl. Onze serviceafdeling zal dan proberen zo snel mogelijk contact met je op te nemen om je te helpen!
Wat moet ik doen als mijn quad/crossmotor niet meer start?
Simpele dingen die je zelf al even kunt checken zijn: Staat de aan/uitschakelaar goed? Zit er nog voldoende benzine in de tank? Is de accuspanning voldoende geladen zodat de startmotor snel genoeg kan ronddraaien? Draai de bougie er uit en druk hem met de elektrode tegen het frame en start om te kijken of hij vonkt. Trek het benzineslangetje van de carburateur en kijk of er benzine uitkomt. Krijg je hem nog niet aan als je deze dingen gecheckt hebt? Neem dan graag contact op met onze serviceparter Westra-service.nl via planning@westra-service.nl of 085 - 064 57 95. Er zal dan zo snel mogelijk contact met je worden opgenomen.
Hoe onderhoud ik mijn crossmotor?
Omdat er met een crossmotor toch wel iets wilder wordt omgegaan dan met een gewone motor moet je regelmatig even dingen controleren:
1. Controleer regelmatig de kettingspanning, deze mag niet te slap zijn. Deze moet ongeveer vanuit het midden 1 cm op en neer kunnen.
2. De ketting regelmatig schoonmaken en dan inspuiten met een sileconenspray (geen vet of vaseline gebruiken).
3. Houd je oliepijl in de gaten. Deze moet tussen het onderste en bovenste streepje staan (niet te vol vullen).
4. Regelmatig de bandenspanning controleren (tussen de 1 en 1,5 bar)
5. Houd ook je remblokjes in de gaten, als deze namelijk versleten zijn dan remt ijzer op ijzer en dan gaat je remschijf ook stuk.
6. Als je de motor schoonmaakt met een hogedrukreiniger; pas dan op bij het motorblok dat er geen water in de ontsteking of carburateur komt. Wij doen ook periodieke onderhoud aan motoren, dus als je hem weer tiptop in orde wilt hebben maak dan even een afspraak met ons. Neem dan graag contact met ons op via: planning@westra-service.nl of 085 - 064 57 95.
Hoe de luchtschroef van de carburateur af te stellen?
Afstellen ervan op gehoor:
1. Eerst ga je de motor warmrijden door er minimaal 5 minuten echt mee te rijden!
2. De basisafstelling is twee slagen uitdraaien. De luchtschroef moet je dus helemaal indraaien (rechtsom) en dan tellen totdat je 2 slagen hebt uitgedraaid (360 + 360 graden draaien).
3. Wat je vervolgens moet doen is de luchtschroef per keer een kwartslag in of uit draaien. Dit herhaal je net zo lang totdat het stationair toerental zo hoog mogelijk is.
4. Dan begin je met afstellen:
1. Draai eerst de schroef een kwartslag naar rechts. Is het toerental nu hoger? Ga weer naar stap 1. Is het toerental lager? Draai de andere kant op en ga naar stap 1. Doe dit net zolang totdat het toerental het hoogst is.
2. Je geeft kort een dosis gas en de motor komt op toeren en gaat daarna vrij snel terug naar stationair toe en blijft niet meer hangen. Een klein beetje hangen is ook al niet goed. Het moet vloeiend terug lopen.
3. Heb je de luchtschroef afgesteld en ben je tevreden met het resultaat? Dan moet je alleen nog de stationair toerental afstellen. Stel deze zo af totdat het toerental zo laag is dat hij net niet afslaat. Als je hem daar op hebt staan geef je de schroef een halve slag rechtsom.(180 graden).
Mocht het goed afstellen niet lukken, neem dan graag contact met ons via: planning@westra-service.nl of 085 - 064 57 95.
Geen vonk meer, wat kan de oorzaak zijn?
1. Staat de aan/uit schakelaar op de juiste stand?
2. Bougie vonkt niet, bougie vervangen.
3. Bobine is stuk, deze vervangen .
4. CDI is stuk, deze vervangen
5. Ontsteking is stuk, deze vervangen
6. Is de bougiedop/kabel nog goed, anders vervangen.
Het gemakkelijkste is om te kijken of de bougie stuk is, helpt dit niet, ga dan met een testlampje op de zwart/rode draad van de ontsteking en op de massa (chassis/frame) kijken of deze wel vonkt, heb je geen vonk? Dan is de ontsteking stuk. Heb je daar wel een goede vonk? Vervang dan de CDI. Helpt dat ook niet? Probeer het dan met een nieuwe bobine. Als het dan nog niet verholpen zit er waarschijnlijk een storing/breuk in de kabels. Neem dan graag contact met ons op via planning@westra-service.nl of 085 - 064 57 95.
Mijn miniquad of minicrosser loopt wel maar komt niet vooruit
Dan is de koppeling waarschijnlijk stuk. Het kan zijn dat er een veertje gebroken is of dat de klauwtjes stuk of versleten zijn. Wilt je deze zelf vervangen, bestel dan een koppeling bij ons. Hieronder vindt je een korte omschrijving hoe u dit kunt vervangen.
1. Verwijder het koppelingshuis (waar de ketting aanzit).
2. Kijk of de koppeling daadwerkelijk stuk is voor je hem eraf haalt.
3. Om de koppeling te verwijderen haal je de centrale bout eruit. Vervolgens haal je met een poulietrekker de koppeling eraf. De as waar hij op zit is conisch waardoor hij soms erg vast kan zitten, dus enige kracht is vereist.
4. Controleer of er een spie op de as zit (hoeft niet altijd), en plaats nu de nieuwe koppelingsschoen op de as en draai de bout er weer voor. Monteer nu het koppelingshuis met ketting weer vast.
Mocht u zelf denken dat lukt mij niet? Neem dan graag contact met ons op via planning@westra-service.nl of 085 - 064 57 95.
Wat is een CDI?
CDI staat voor 'Capacitive Discharge Ignition'. Het mengsel in de kamer van de cilinder moet verbranden om de motor te kunnen laten draaien. Deze verbranding wordt op gang gebracht door een vonk van de bougie. Deze verbranding moet plaatsvinden op precies het juiste moment in de cyclus van de motor. De ontsteking van de motor zorgt ervoor dat de vonk op het juiste moment komt. Vroeger hadden motoren een mechanische ontsteking, maar deze kom je bijna niet meer tegen. Tegenwoordig zijn de meeste motoren uitgerust met een elektronische ontsteking, welke vele malen betrouwbaarder is dan de mechanische. Een van de grote voordelen van een elektronische ontsteking is dat de kracht van de vonk onafhankelijk is van de spanning van de accu. De CDI is een verdere ontwikkeling van de elektronische ontsteking. In een CDI wordt een condensator opgeladen welke de stroom levert aan de ontsteking. Omdat de condensator een veel hogere piek kan leveren, is de output-voltage veel hoger. De nadelen van een CDI zijn dat de halfgeleiders die in de CDI zitten gevoelig zijn voor overbelasting (hoge voltages) en voor trillingen en andere mechanische krachten. Mocht je denken dat jouw CDI stuk is dan kun je deze online bestellen bij ons.
Hoe krijg ik de handvatten er makkelijk af?
Mocht je de handvatten moeten vervangen, dan kun je het volgende doen. Niet trekken maar duwen, dus vanaf de opstaande rand, en ook draaien aan het linkerhandvat, rechts komt mee met de gasgrip-unit zelf. Twee grote schroevendraaiers tussen de armatuur en het handvat steken en die als handvat voor het trekken gebruiken. Knie tegen de bovenste kroonplaat, of iemand anders even vragen de motor te steunen, dan gaat hij er zo af. Als bovenstaande echt niet lukt dan met een scherp mes het handvat maar doorsnijden en nieuwe handvatten aanbrengen. Zie onze website voor de verschillende modellen.
Hoe stel ik mijn balhoofd netjes af?
Er zitten onder de kroonplaat een tweetal moeren die aan elkaar zijn verbonden. Hoe vast moet je deze draaien? Eigenlijk niet vastdraaien, het is namelijk een stel systeem. Je zet je motor met de wielen los van de grond, eventueel helpen met een paar blokjes onder het blok. Maak de kabels even vrij zodat het stuur zonder weerstand draaien kan. Draai nu de bovenste bout los die de stuurpen beet houdt, en dan de bovenste van de twee stelmoeren ook (met een C/haaksleutel). En dan draai je de onderste voorzichtig vast net zolang tot je merkt dat het stuur niet meer vrijelijk in de hoek valt. Draai hem dan weer 5 graden los, draai de contramoer weer vast, dat is dus de bovenste van die stelmoeren, en de bout die de bovenste kroonplaat beet houdt. Controleer of het stuur nog steeds zonder weerstand kan draaien. Doet hij dat niet meer? Dan moet je de moeren 2 graden losser zetten en weer voelen. Voel je nu een heel duidelijke midden positie, een soort slotje als van een kastje, dan is het versleten. Een veel voorkomende oorzaak is gebrek aan smering en te lang doorrijden met speling. Neem dan graag contact met ons op via planning@westra-service.nl of 085 - 064 57 95.
Vloeibare pakking op pakking?
De enige plek waar je een vloeibare pakking redelijk veilig kan gebruiken is op je kleppendeksel. Het is gewoon heel eenvoudig, waar al een pakking zit moet je NOOIT een tweede plaatsen! Dus als er een pakking zit van rubber of papier, nooit een andere pakking bijsteken als er niet een specifieke beschadiging aangebracht is. Alleen plaatselijk de kerf opvullen, anders gaan de pakkingen op elkaar rijden en gaat het juist lekken. Als je er nog meer vloeibare pakking bij kunt proppen, doe dit dan niet, hiervan gaat het alleen maar harder lekken! Dus als het mogelijk is altijd een originele pakking gebruiken. Wij hebben alle pakkingen op voorraad en staan per type vermeld op onze website. Mocht je een pakking nodig zijn dan kun je deze online bestellen via onze webshop.
Mijn elektrische quad of crossmotor doet niets meer, wat kan dat zijn?
De elektrische quad is beveiligd met een glaszekering en waarschijnlijk is deze doorgebrand. De zekering zit in een houdertje welke het meest links bij de oplaadplug zit. Als de zekering heel is kijk dan even of de accu vol geladen is. Je kunt even controleren of de zekering stuk is door de lader aan te sluiten, knippert het lampje afwisselend rood/groen dan is het bijna zeker dat er een zekering stuk is. De nieuwere modellen hebben tegenwoordig zelfs drie zekeringen.
Wat voor mengsmering moet er in mijn 49cc 2 takt?
De naam 2 takt zegt het al, dat is Euro 95 benzine met 2 takt olie toegevoegd. De mengverhouding is 1 op 25. Maar een brommer mix wat te koop is bij de benzinepomp kan ook gebruikt worden. De mengverhouding daarvan is 1 op 50.
Mag ik zonder rijbewijs en/of brommercertificaat op een crossmotor of quad rijden?
Ja dit mag, aangezien crossmotoren of quads niet zijn toegestaan op de openbare weg en slechts op privéterrein mogen rijden, gelden de nationale wetten en regels voor de openbareweg niet. Daarom is er ook geen minimale leeftijdsgrens om een crossmotor of quad op privéterrein te mogen besturen.
Mag ik met de crossmotor of quad zonder kenteken op de openbare weg rijden?
Nee dit mag niet. Deze voertuigen zijn niet geschikt om mee op de openbare weg te rijden maar gemaakt voor Off-The-Road gebruik zoals in het bos, in de modder en in het zand etc. Alleen producten met een kenteken mogen op de openbareweg worden gereden. Voor meer informatie over de regelgeving klikt u hier.
Hoe kan ik zelf kleppen stellen?
Kleppen stellen is niet zo moeilijk, maar het is wel een precisiewerkje. In principe stel je de klepspeling als de zuiger in het bovenste dode punt staat, tussen de compressieslag en arbeidsslag. Beide kleppen moeten dan volledig gesloten zijn. Draai even de bougie eruit. Het is dan veel makkelijker om een zuiger netjes bovenin te zetten. Voel met een dun schroevendraaiertje even of de zuiger boven staat. NOOIT de schroevendraaier in het bougiegat laten staan terwijl je de krukas ronddraait. Om de krukas te draaien kun je de motor in een hoge versnelling zetten en een zwengel aan het achterwiel geven. Je kunt ook even de ontstekingsdeksel eraf halen, meestal zit er een mooie zeskant waarmee je het kan draaien. Ook zit daar vaak een mooie markering voor het bovenste dode punt van de cilinder. Speel wat met de voelermaat en probeer een dikte te vinden die nog tussen de klep en stelbout door past zonder te blijven haken. Zet een ringsleutel op het borgmoertje. Zet een klein sleuteltje op het vierkant van de stelbout. Houd met het sleuteltje de stelbout tegen terwijl je het moertje een klein stukje losdraait. Als je het boutje niet tegenhoudt draait het mee en verstoort het de afstelling. Draai het boutje nu een heel klein stukje in de juiste richting. Rechtsom is strakker, linksom is losser. Houd het boutje ook weer tegen terwijl je de borgmoer vastzet. Beweeg met je vingers de tuimelaar even heen en weer, en meet hierna opnieuw de speling. Als de klep nu goed staat noteer je de nieuwe waarde. Het heeft weinig nut om de klepspeling te meten terwijl het borgmoertje nog losstaat want de stelbout heeft dan meestal ook wat speling in de tuimelaar en dat verstoort de meting. Zet het borgmoertje niet overdreven strak vast. Als je twijfelt tussen te weinig of te veel speling, kies dan voor teveel. Bij veel speling is de motor wat luidruchtiger en slijt het spul misschien net iets sneller, maar te weinig speling kan zeer gevaarlijk zijn. De klepspeling loopt namelijk terug als de motor warm wordt, een klep die te strak staat kan dan gaan lekken. Als je door omstandigheden eens moet kleppenstellen zonder werkplaatshandboek bij de hand, houd dan als vuistregel aan dat de uitlaatkleppen rond de 50% meer speling nodig hebben dan inlaatkleppen. De uitlaatkant wordt heter, dus de klepspeling loopt daar sneller terug. Als je je motor een beetje kent gaat kleppenstellen steeds sneller, oefening baart kunst. Inspecteer ook eens het oppervlak van de nokken en de tuimelaars. Bij onvoldoende bovensmering willen hier wel eens putjes in verschijnen, daar kun je beter niet te lang mee doorrrijden.
Welke bougie moet ik gebruiken?
Gebruik altijd dezelfde type bougie als die is bijgeleverd. Het gebruiken van de verkeerde bougie kan de motor beschadigen. Als je niet zeker bent, neem dan contact met ons op via planning@westra-service.nl of 085 - 064 57 95.
De 2 takt motor wil niet starten, wat moet ik doen?
Normaal als de motor niet wil starten, zit het probleem in de brandstoftoevoer of de bougie. Controleer of de bougiekabel goed contact maakt met de bougie. Controleer ook of de aa/uit-schakelaar goed staat en of er brandstof bij de bougie komt. Als er brandstof wordt geleverd en de bougie werkt, kan de motor verzopen zijn. Als het probleem blijft bestaan neem dan contact met ons op via planning@westra-service.nl of 085 - 064 57 95.
Hoe start ik een nieuwe 2 takt motor?
1. Vul de brandstoftank met het juiste brandstofmengsel
2. Zet de uitschakelaar op de 'aan-positie' en zet de choke aan (omhoog)
3. Trek niet meer dan 5 tot 6 keer aan het startkoord als de choke aan staat. Meerdere startpogingen met de choke kunnen ertoe leiden dat de motor verzuipt. Zet de choke uit nadat de motor een keer aansloeg.
4. Trek weer aan het startkoord en de motor moet starten.
Mijn 4 takt crossmotor/quad heeft geen compressie meer?
Als er geen of onvoldoende compressie meer op een 4 takt blok van de crossmotor of quad zit, is dit meestal het gevolg van een kromme klep of beschadigde/versleten zuigerveren. Om dit simpel te testen draai je de bougie eruit en druk je je duim stevig op het gat van de bougie in de cilinder. Probeer de motor te starten, als er goeie compressie is hoor je de motor echt blazen onder de duim. Is dit echter maar zwak dan is er te weinig compressie. Mocht je dat willen repareren, dan hebben wij alle onderdelen op voorraad liggen welke je online kunt bestellen. Mocht je het door ons willen laten repareren neem dan gerust contact met ons op via planning@westra-service.nl of 085 - 064 57 95.
Remmen ontluchten, hoe te doen?
Benodigdheden:
1. Blik remolie (dot40)
2. Halve meter plastic slang
3. Lege schone fles
4. Een extra persoon die voor jou (op aanwijzing) af-en-toe je rempedaal/hendel even indrukt/trekt.
Remmen ontluchten in een aantal stappen:
1. Zorg dat je remolie-reservoir vol is. Nu gaan we ontluchten. Eerste neem je de kortste leiding(meestal voorrem).
2. Plaats een ringsleuteltje over de ontluchtingsnippel heen, daarna het slangetje over de nippel heen, en het andere eind in de fles.
3. Een tweede persoon trapt met normale kracht op het pedaal/voorremhendel, zodat er druk op het systeem komt.
4. Jij draait voorzichtig de ontluchtingsnippel open (niet te ver) en de olie loopt in de fles. Let op! Het pedaal/hendel niet helemaal tot het einde indrukken/trekken! Vlak daarvoor (terwijl de ander nog trapt/knijpt) draai jij de nippel weer dicht.
5. Pedaal/hendel loslaten.
6. Even wachten tot de olie de gelegenheid krijgt om de hoofdremcilinder opnieuw te vullen.
7. Dit herhaal je tot de oude olie er zo helemaal uit geperst is (oude remolie ziet er vaak donkerbruin/zwart uit). Wordt de olie lichter dan is het systeem ververst.
8. Nu net zo lang trappen/knijpen tot er geen luchtbelletjes meer uit het slangtje komen. Nippeltje dicht en de zaak is ontlucht! Hetzelfde doe je bij het achterwiel.
9. Is het systeem erg smerig, dat kun je er beter eerst een hoeveelheid spiritus door heen persen op de manier zoals hiervoor beschreven. Dat bespaart je nieuwe remolie. Reviseer je eerst het systeem, dan doe je dit natuurlijk gelijk van te voren, voordat je de zaak in elkaar sleutelt.
Mocht het zijn dat deze klus te groot voor je is. Onze ervaren monteurs nemen dit werk met plezier voor u uit handen. Neem dan contact met ons op via e-mail met planning@westra-service.nl of 085 - 064 57 95.